Позакласна робота

 

Позакласна робота з української мови — обов’язкова складова навчально-виховного процесу в школі і слугує засобом розширення, поглиблення і вдосконалення знань, здобутих учнями. Якими б змістовними і методично досконалими не були уроки мови, вчитель не доможеться бажаних результатів, якщо не організує систематичної і багатогранної позакласної роботи.

Завданням позакласної роботи є:

  • збагачення й розширення знань учнів з рідної мови, створення інтелектуального фонду, що сприяє свідомому і глибокому засвоєнню програмового матеріалу;
  • поглиблення набутих на уроках мови знань розвиток умінь і навичок усного і писемного мовлення, виховання ініціативи, самостійності, творчих здібностей учнів, їхніх пізнавальних інтересів;
  • забезпечення виховної спрямованості предмета;
  • інтегрування відомостей, отриманих учнями на уроках української мови та літератури, історії й географії, музики та образотворчого мистецтва й з інших предметів в слово;
  • закріплення набутих на уроках орфографічних та пунктуаційних навичок на складнішому матеріалі;
  • розвиток естетичних смаків учнів;
  • виховання любові до рідного слова, поваги до людей рідного краю, держави, позитивного ставлення до інших національних культур.

7 клас                        

                                  У казковому світі мови

                                Філологічна гра

І. Початок гри

Ведуча. Із задоволенням представляю вам наших гравців. За лівим столом розташувалась команда під назвою «Асорті»,за правим від мене столом знаходиться команда «Мікс». Привітаємо учасників. Гра має бути напруженою, але чесною й справедливою. В оцінюванні нашої гри, відповідей учасників, їх артистизму, знань української мови, дотепності й спритності нам

допоможе вельмишановне журі.

1 конкурс називається «Мовне асорті».

Кожна команда має за 2 хвилини дати якомога більше відповідей на однакову кількість запитань.

Запитання для команди «Асорті»

1. Державна мова України. (Українська)

2. З якого знаку починається діалог? (З тире)

3. Наука, що вивчає звуки мови. (Фонетика)

4. Назвіть головні члени речення. (Підмет і присудок)

5. Як називаються літери, що записані в певному порядку? (Алфавіт)

6. Що вивчає графіка? (Знаки письма)

7. Скільки букв «о» в слові «молоко»? (Три)

8. Слово, що має багато значень. (Багатозначне)

9. Остання буква у слові «сім». (Ем)

10. Назвіть одним словом нерозривні словосполучення. (Фразеологізми)

11. Словниковий склад мови. (Лексика)

12. Скільки звуків у слові «джміль»? (Чотири)

Запитання для команди «Мікс»

1. Найменша одиниця мови. (Звук)

2. Слова, що мають спільний корінь. (Спільнокореневі)

3. Скільки звуків у слові «легенький»? (Вісім)

4. Який знак ставиться в кінці розповідного речення? (Крапка)

5. Яка буква не має звука? (М’який знак)

6. Словник, з якого дізнаємося значення слів. (Тлумачний)

7. Сьомий відмінок нашої мови. (Кличний)

8. Частина слова перед коренем. (Префікс)

9. Речення з однією граматичною основою. (Просте)

10. У що береться пряма мова? (У лапки)

11. Розмова двох осіб. (Діалог)

12.Що вивчає орфографія? (Правопис слів)

2.Конкурс «Прямо чи влучно» Фразеологізми


Картка для команди «Асорті»

1. Тинятися з кутка в куток.

2. Відривати голову.

3. Довести до ручки.

4. На лобі написано.

Картка для команди «Мікс»

1. Взяти ноги в руки.

2. Втерти носа.

3. Води в рот набрати.

4. Змотувати вудки.


3.Конкурс «Римування».

Картка для команди «Асорті»

Заримувати слова: сміх, сніг, весна, краса.

Картка для команди «Мікс»

Заримувати слова: буває, забуває, мова, діброва.

4.Найрозумніший

1. В українській мові є: а) 10 частин мови;

2. Антонім до слова «північний»:в) південний;

3. В українській мові: в) 5 стилів мовлення;

4. Фразеологічний зворот «прикусити язика» означає: б) замовкнути

5. Який розділ науки про мову вивчає звуки мови? б) фонетика

6. Як пишуться з «не» такі слова: нехтувати, непокоїти, ненавидіти? б) разом;

7. Яка частина мови сполучає однорідні члени речення та прості речення в складне?а) Сполучник;

8. До якої частини мови належать слова «п’ять», «п’ятий», «одна п’ята», «три тисячі»? в) числівник;

9. В українській мові алфавіт має: б) 33 букви;

10. В українській мові апостроф пишеться: а) перед я, ю, є, ї;

11. Перевірне слово до слова «клекотіти»: а) клекіт;

12. У давальному відмінку однини слово «хлоп’ячий» буде мати форму: в) хлоп’ячому;

13. У слові «ягода»: а) 5 букв, 6 звуків;

14. Підмет — це...: а) головний член речення;

15. Після узагальнюючого слова перед однорідними членами речення ставиться: в) двокрапка;

16. Речення, яке має дві або більше граматичні основи,є:а) складним;

17. Перед кожною реплікою у діалозі ставиться: в) тире;

18.Іменник дівчинка належить до іменників:а) І відміни;

5. Різне

Іменник

1. На які питання відповідає іменник? (Хто? Що?)

2. Скільки відмін у іменника? (4)

3. Чи має іменник кличну форму? (Так)

4. Які іменники не мають відмін? (Незмінювані)

5. З якої букви пишуться власні іменники? (З великої)

6. Скільки родів має іменник? (3)

7. Як пишеться «не» з іменниками? (Разом, окремо при запереченні)

8. Чи може відмінюватися прізвище Віра Коваленко? (Ні)

9. Яку форму матиме іменник «левеня» в орудному відмінку?(Левеням)

10.Іменник самостійна частина мови чи службова? (Самостійна)

11. До якого роду відноситься іменник «озеро»? (До середнього)

12. До якого роду відноситься іменник «базіка»? (До спільного)

13.Іменник Дніпро — це власна назва чи загальна? (Власна)

14. Які іменники відносяться до III відміни? (Жін. роду та іменник «мати»)

15. Утворіть кличну форму від іменника «князь». (Княже)

Прикметник

1. На які питання відповідає прикметник? (Який? Яка? Яке?Які?)

2. Яким членом речення найчастіше виступає прикметник?(Означенням)

3. Назвіть ступені порівняння прикметників. (Вищий і найвищий)

4. Які форми мають ступені порівняння прикметників? (Простуі складену)

5. Утворіть просту форму вищого ступеня порівняння від прикметника «глибокий»? (Глибший)

6. На які групи за значенням діляться прикметники? (Якісні,відносні, присвійні)

7. Прикметник «срібний» до якої групи належить? (Відносний)

8. Утворіть присвійний прикметник від слова «заєць». (Заячий)

9. Як змінюються прикметники? (За родами, числами, відмінками)

10.Що виражає прикметник? (Ознаку предмета)

11. Як пишеться «не» з прикметниками? (Разом, окремо при запереченні)

12. Поставте слово «синій» у давальному відмінку. (Синьому)

13. Від слова «вечір» утворіть прикметник. (Вечірній)

14. Як напишете прикметник «жовтогарячий»? (Разом)

15. Замініть прикметником словосполучення «Ліс, яким не можна пройти». (Непрохідний)

 

Числівник

1. Яка частина мови означає число, кількість і порядок предметів при лічбі? (Числівник)

2. На які групи діляться числівники за значенням? (Кількісні та порядкові)

3. На які групи діляться числівники за кількістю слів? (Прості і складені)

4. Числівник «три» простий чи складений? (Простий)

5. Які числівники належать до кількісних? (Цілі числа, дробові,збірні)

6. Чи пишеться «ь» у числівниках 50, 60, 70, 80? (Ні)

7. Поставте числівник 400 у родовому відмінку. (Чотирьохсот)

8. Яке слово відмінюється у складених порядкових числівниках?(Останнє)

9. Наведіть приклад дробового числівника. (Три четвертих)

10. Поставте кількісний числівник «26» в орудному відмінку.(Двадцятьма шістьма)

11. Як пишуть складні прикметники, першою частиною яких є числівник? (Разом)

12. Які три числівники у всіх відмінках, крім називного і знахідного, мають закінчення «а»? (40, 90,100)

13. Ознаки якої частини мови мають порядкові числівники? (Прикметника)

14. Числівник — службова частина мови чи самостійна? (Самостійна)

15. Як ви напишете слово «двомільйонний»? (Разом)

Займенник

1. Скільки розрядів мають займенники за значенням? (9)

2. У якому розряді займенників тільки один займенник? (Зворотній)

3. Які частини мови заміняє займенник? (Іменник, числівник,прикметник)

4. До якого розряду належать займенники «мій», «твій», «свій»?(Присвійні)

5. Поставте займенник «ми» у давальному відмінку. (Нам)

6. Як пишеться займенник «будь-хто»? (Через дефіс)

7. Поставте займенник «він» в орудному відмінку. (Ним)

8. Як утворюються заперечні займенники? (За допомогою частки «ні»)

9. Як правильно сказати: «Котра година?» чи «Скільки годин?»(«Котра година?»)

10. Якими членами речення виступають займенники? (Тими, що й іменники, числівники, прикметники)

11. Назвіть особові займенники. (Я, ти, він, ми, ви, вони)

12. Виправте помилку. «У лісі росте ялинка. Ялинка чудова».

13. Які два займенники утворюють перешкоди на дорогах? (Я, ми)

14. Придумайте речення з займенником «я».

15. Той, що має п’ять поверхів. (П’ятиповерховий)

Фонетика

1. Що вивчає фонетика? (Звуки мовлення)

2. Скільки звуків в українській мові? (38)

3. Скільки звуків у слові «яма»? (4)

4. У якому вигуку є 100 однакових звуків? (Стоп)

5. Що знаходиться в середині «школи»? (Буква «о»)

6. Як написати вислів «суха трава» чотирма буквами? (Сіно)

7. Чим закінчується і «весна», і «зима»? (Буквою «а»)

8. Що треба зробити, щоб «майка» злетіла? (Чайка)

9. Назвіть слово, яке можна прочитати справа наліво і зліва направо. (Зараз, Алла)

10. Скільки в українській мові глухих звуків? (9)

11. Скільки в українській мові голосних звуків? (6)

12. Скільки складів у слові «дерево»? (3)

13. Чи треба ставити апостроф у слові «торф’яний»? (Треба)

14. Продовжте речення: «Написання, в яких можна допустити

помилку, називають...». (Орфограмами).

15. Від яких двох букв стає жарко? («П», «ч»: пе-че)

Фразеологія

1. Стійкі словосполучення слів — це ... (фразеологізми).

2. Чи може фразеологічний зворот складатися із одного слова? (Ні)

3. «Бити посуд» — це фразеологічне сполучення? (Ні)

4. Замініть синонімом вислів «бити байдики». (Ледарювати)

5. Замініть синонімом вислів «п’яте через десяте». (Як-небудь)

6. Ламати гілку; ламати голову; ламати руками. Назвіть фразеологізм. (Ламати голову)

7. Поясніть значення фразеологізму «тримати язик за зубами».

(Мовчати)

8. Замініть окремим словом «накивати п’ятами». (Втекти)

9. «Як кіт наплакав» — це скільки? (Мало)

10. Чи використовуються фразеологічні звороти в офіційно-діловому стилі? (Ні)

11. У якому словнику можна знайти значення фразеологічного звороту? (У фразеологічному словнику)

12. Чи роблять фразеологізми українську мову красивішою?(Так)

13. Поясніть значення фразеологізму «надути губи». (Розсердитись)

14. Чи правильно те, що фразеологічні звороти найчастіше використовуються у розмовному та художньому стилях мовлення?(Правильно)

15.Чи може фразеологічний зворот бути членом речення?(Може)

Синтаксис і пунктуація

1. Чи може словосполучення складатися з одного слова? (Не може)

2. «Жовтіє лист» — це словосполучення чи речення? (Речення)

3. Що таке граматична основа речення? (Підмет і присудок)

4. Чи правильно, що підмет відповідає на питання що робити?що зробити? (Неправильно)

5. Які розділові знаки ставляться в кінці речення? (Крапка, знак оклику, знак питання)

6. Які ви знаєте другорядні члени речення? (Додаток, обставина, означення)

7. Як підкреслюється означення? (Хвилястою лінією)

8. Чи може бути іменник у називному відмінку обставиною? (Не може)

9. На які питання відповідає означення? (Який? яка? ...)

10. Речення, у яких дві або більше граматичні основи — це ...(складні речення).

11. Чи ставиться інколи між підметом і присудком тире? (Ставиться)

12. Як називається присудок, виражений одним словом? (Простим)

13. Як називається присудок, виражений двома і більше словами? (Складеним)

14. Який розділовий знак ставиться в кінці питального речення?(Знак питання)

15. Чи може речення складатися з одного слова? (Може)

Стилі мовлення

1. Скільки стилів мовлення в українській мові? (5)

2. Розмова на побутові теми, лист близьких людей. Який цестиль мовлення? (Розмовний)

3. Вірші, оповідання, романи, казки — це ... (художній стильмовлення)

4. Газетна стаття — це який стиль мовлення? (Публіцистичний)

 5. До якого стилю мовлення віднесете вислів «Від перестановки доданків сума не міняється»? (Науковий)

6. До якого стилю мовлення віднесете слова:

Мова моя — це безсмертя і сила,

Мова — найбільше багатство моє.(До художнього стилю мовлення)

7. Яка наука про мову вивчає стилі мовлення? (Стилістика)

8. До якого стилю мовлення відноситься заява? (До офіційно-ділового)

9. Чи є зразки для написання різних документів? (Є)

10. Розписка — це документ чи ні? (Документ)

11. Скільки типів мовлення є в українській мові? (3)

12. Перерахуйте типи мовлення. (Розповідь, опис, роздум)

13. На питання яким є предмет? відповідає... (опис).

14. Вислів «Я думаю, що завтра буде прекрасним» вживається при написанні... (роздуму).

15. Ви найбільше любите писати твори, що стосуються розповіді,опису, роздуму?

Словотвір

1. Особливості творення слів є предметом вивчення якого розділу науки про мову? (Словотвору)

2. Творення слів за допомогою суфіксів — це ... (суфіксальний спосіб творення слів).

3. Який спосіб творення слів називається префіксальним?

4. Яким способом утворено слово «лісок»? (Суфіксальним)

5. Яким способом утворено слово «праліс»? (Префіксальним)

6. Замініть словосполучення «під водою» одним словом. (Підводний)

7.Із двох слів «під» і «сніг» утворіть нове слово. (Підсніжник)

8. Замініть одним словом «медична сестра». (Медсестра)

9. Як напишете слово «синьоокий»? (Разом)

10. Як напишете слово «червоногарячий»? (Разом)

11.Від яких слів утворено слово «чорноморський»? (Чорнеморе)

12. Українсько-французький — це складне слово чи ні? (Складне)

13. Чи можуть слова переходити з однієї частини мови в іншу?(Можуть)

14. Утворіть від слова «малий» пестливу форму. (Маленький)

15. Який префікс напишете в слові «припекти»? (При)

Різне


1. Державна мова України. (Українська)

2. Остання буква у слові «шістдесят». («Т»)

3. Знак у слові «пів-Європи». (Дефіс)

4. Назвати пори року. (Зима, весна, літо, осінь)

5. Коли в Україні діти йдуть до школи? (1 вересня)

6. Опис приміщення. (Інтер’єр)

7 клас 73

7. Список літер у встановленому порядку. (Алфавіт)

8. Нема України без верби і .... (Калини)

9. Частина слова перед коренем. (Префікс


)

Завдання (7–9 класи)

1. Назвіть 2 синоніми до слова алфавіт (азбука, абетка). Поясніть їх походження.

Абетка (українського а і б); алфавіт (грецького альфа і бета;

новогрецьке — віта); азбука (старослов’янського аз і буки).

© Чешуріна Т. Г., 2009

7 клас 75

2. Із скількох букв складається український алфавіт, і які в ньому відбулися зміни? (33 букви; змінено місце літери ь та введено літеру ґ)

3. Абетка сучасної української мови утворена на основі слов’янської азбуки, що мала назву ...? (Кирилиця) (За ім’ям болгарських місіонерів братів Кирила та Мефодія, які склали цю азбуку для слов’ян і переклали грецькі релігійні книги на слов’янську мову.)

5. Управитель одного маєтку в Ірландії, англійський капітан,жорстоко ставився до орендаторів-ірландців. Коли сутичкиз місцевим населенням загострилися, капітан викликав поліцію. Наступного дня всі робітники відмовилися працювати.Яке слово з’явилося після цих подій? (Ім’я жорстокого капітана Бойкот.)

6. Назвати слово, яке об’єднує ці предмети: карту зоряного небата іграшкового собачку. Дві підказки.

1) Це слово латинського походження. 2) Те, що воно означає, дуже люблять учні та студенти.Відповідь: період з 22 липня до 23 серпня у давніх римлянназивався канікулами. Сонце перебуває у сузір’ї Пса.

7. Перехід, будую, лісовий, зима. Утворити з частин цих слів п’яте слово. (Перебудова)

8. Назвіть «найпасивнішу», тобто найрідше вживану букву українського алфавіту. (Буква «Ф»)

9. Один англійський лорд, завзятий картяр, не бажаючи ні на хвилину відриватися од улюбленої гри, «винайшов» спосіб швидко повечеряти, не забруднивши пальців під час гри: шматочки шинки чи сиру були покладені між двома скибками хліба. Назвіть прізвище цього лорда. (Сандвіч)

11. Конкурси-аукціони:

 назвати синоніми до слова горизонт;

 назвати 5 невідмінюваних іменників іншомовного походження;

 назвати 5 іменників, що вживаються тільки у множині;

 назвати 2–3 фразеологізми зі словом язик, зі словом ніс;

 назвати 3–4 українські прізвища, утворені лексико-синтаксичним способом. (Нетахата...)

12. Пояснити фразеологізми:


 розбити глек;

 пекти раки;

 накивати п’ятами;

 на сьомому небі;

 сьома вода на киселі;

 п’яте колесо до воза;

 перемивати кісточки.


13. Назвати українські прислів’я та приказки, де вживаються числівники

20. Відповідь — іншомовне слово.


 Біг на великі дистанції. (Марафон)

 Нарада лікарів. (Консиліум)

 Спеціаліст, що вивчає собак. (Кінолог)

 Усна народна творчість. (Фольклор)

 Ввіз товару в країну. (Імпорт)

 Керівник хору, оркестру. (Диригент)

 Людина, що незаконно полює. (Браконьєр)

 Людина, що лікує тварин. (Ветеринар)


 

21. До слів підібрати фразеологізми:

Темно (хоч око виколи); тікати (накивати п’ятами); щось

приховати (кінці в воду); заважає (як сіль в оці); схожий (як

дві краплі води); викрутитись (вийти сухим із води); боягуз (заяча душа).

22. Назвати правильно мешканців країн і міст чоловічої й жіночої статі:

Київ (киянин, киянка); Швеція (швед, шведка); Львів (львів’янин, львів’янка); Данія (датчанин, датчанка); Італія (італієць,

італійка); Україна (українець, українка).

23. Загадки-жарти:

1. Який журавель не літає? (колодязний).

2. Яким гребенем не розчісуються? (півнячим).

3. Яке поле не можна засіяти? (магнітне).

4. Який вузол не можна розв’язати? (залізничний).

5. З якого посуду ніколи не їдять? (з порожнього).

Лексикологія

1. Як називаються слова, які використовують люди, об’єднані

однією професією? (Професійними)

2. Як називаються слова, які використовують люди певної місцевості? (Діалектними)

3. Працівник бібліотеки — ... (бібліотекар)

4. Учень загальноосвітньої школи — ... (школяр)

5. Які ключі до неба добираються? (Журавлині)

6. Як називаються слова з протилежним значенням? (Антоніми)

7. Слово «фізика» власне українське чи запозичене? (Запозичене)

8. Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялини, їжака)

9. Люди якої професії користуються словами «ін’єкція», «бинт»,«йод», «шприц»? (Лікарі)

10. Назвіть 4 слова, що позначають явища природи. (Сніг, дощ, вітер, град)

11. Яке із цих слів застаріле: «гривня», «копійка», «євро», «алтин»? («Алтин»)

12. У якому словнику можна знайти значення слова? (Тлумачнийсловник)

13. Як називаються слова, що пишуться однаково, а мають різне значення? (Омоніми)

14. Котре з цих слів діалектне: криниця, студня? (Студня)

15. Ваша улюблена пора року.

9 клас

 «Буду я навчатись мови золотої...» 

Лінгвістична гра

На дошці плакати зі словами:

Мова, наша мова — літ минулих повість, вічно юна мудрість, сива наша совість (Ю. Рибчинський).

І назло всім підступним, пихатим, український словник розквітав — як глинянки-хати той будинок міцнів, виростав (Г. Гуржій).

Оті слова — одвічне царство мови, що вижила й узориться тепер. Вона звучить магічно, як Бетховен, в устах братів по крові і сестер. У ній усе: діброви й верболози, Дніпра і Ворскли витканий атлас, козацька доблесть і кріпацькі сльози, ще й дума та, що вистраждав Тарас. І ти — моя подвижниця і слава, мечі    і струни, правда і терни від київського князя Ярослава до нашої стрімкої бистрини (Д. Луценко).

Хід гри

I. Організаційний момент

Сьогодні ми зібралися, щоб перевірити свої знання, удосконалити їх, дізнатися щось нове, і просто цікаво провести час.

II. Основна частина

 1. Вам потрібно замінити словосполучення одним прислівником.За кожну правильну відповідь 1 бал.

1. Перший раз — уперше.

2. Босими ногами — босоніж.

4. Своїми руками — власноручно.

5. У призначену годину — вчасно.

6. Догори обличчям — горілиць.

7. Кожен день — щодня.

8. На швидку руку — швидкоруч.

9. На рівні частини — порівну.

10. Українською мовою — по-українськи.

 2. До слів іншомовного походження підберіть українські відповідники. Правильна відповідь 1 бал.

1. Антракт — перерва.

2. Райдуга — веселка.

3. Шифр — код.

4. Процент — відсоток.

5. Аплодисменти — оплески.

6. Аграрний — сільськогосподарський.

7. Дискусія — обговорення.

8. Індустрія — промисловість.

9. Біографія — життєпис.

10. Пейзаж — краєвид.

11. Бібліотека — книгозбірня.

12. Фонтан — водограй.

13. Фон — тло.

3. Поясніть значення фразеологізмів. Правильна відповідь 1 бал.

1. Вилетіло з голови — забув.

2. Крізь землю провалитися — соромно.

3. П’яте колесо від воза — зайвий.

4. Рукою подати — недалеко.

5. Як риба у воді — добре.

6. Хоч греблю гати — багато.

7. Ахіллесова п’ята — слабке місце.

8. Пекти раків — червоніти

6. Хоч греблю гати — багато.

7. Ахіллесова п’ята — слабке місце.

8. Пекти раків — червоніти.

4. Підберіть синоніми-фразеологізми до слова пограбувати (обібрати до нитки, обдерти як липку,останню сорочку зняти, пустити з торбами). За кожний правильний варіант 2 бали.

 

 5. Загадки-жарти. А тепер давайте трішки відпочинемо, але це зробимо з користю. За правильну відповідь отримає той 1 бал, хто перший підніме руку.

1. Гора й долина, що між ними. (Літера й)

1. Сорок п’ят і сорок п’ят — скільки буде? (80 п’ят)

2. Що треба для обіду? (Ложка)

3. Їхали два батьки і два сини, скільки їх було? (Троє)

4. Без чого не можна викопати колодязь? (Без дна)

5. Без чого хліб не спечеш? (Без шкірки)

6. Яке поле не виореш? (В зошиті)

7. Що дістане зубами потилицю ? (Гребінець)

8. В чому не можна провертіти дірку? (Вода)

9. Коли дурень розумний? (Коли мовчить)

10. З якої миски не можна наїстися? (Порожньої)

11.Що важче — пуд пір’я чи пуд заліза? (Однакові)

12. Чого не можна наздогнати? (Тіні)

13. Без чого хату не можна збудувати. (Без стуку)

 6. Накресліть схему до речень. За вірну відповідь 3 бали.

Я допускаю, що в мені живе душа коня,бо на зелені трави мене весною тягне, хоч під осінь люблю я в білім золоті вівса  купатися.

 що? чому? не зважаючи на що?   [ ], ( ), ( ), ( ).

Смеркається; крила ночі розсипали пітьму глуху, неначе орел,що ронить перо на своїм шляху.

 яку?  [ ], [ ], ( ).

 7. Допишіть прислів’я. За кожний правильний варіант 1 бал.

1. Посієш вчасно ... вродить рясно.

2. Добрий початок ... половина діла.

3. Якщо добре працюватимеш ... честь і славу матимеш.

4. День у жнива ... рік годує.

5. Хто що має ... тим і хліб заробляє.

6. Ранні пташки росу п’ють, ... а пізні слізки ллють.

7. Життя прожити ... не поле перейти.

8. Всіх слухай, ... а свій розум май.

9. Старий хоче спати, ... а молодий гуляти.

10. Більше думай, ... а менше говори.

11. Нових друзів май, ... але старих не забувай.

12.Їж борщ з грибами ... держи язик за зубами.

8. Дайте визначення термінам. За кожну повну правильну відповідь команда отримує 2 бали.

1. Сурогат .... замінник, що має певні властивості натурального продукту, але позбавлений його основних якостей.

2. Брутто ... вага товару з упаковкою, з тарою.

3. Вакансія ... вільна посада.

4. Фаворит ...улюбленець, хто має найбільші шанси на перемогу.

5. Фантазія ... творча уява, створення нових образів на основі минулих спогадів; мрія, вигадка, щось неправдоподібне; музична п’єса у вільній формі.

6. Етногенез ... походження народу.

7. Кредо ... символ віри, корінне переконання, основи світобачення.

8. Вендета ... кривава помста.

 9. «Слухай — вигравай». Команди на слух мають порахувати скільки в тексті означень і скільки додатків.

На високому стебельці росла лугова королева — ромашка.То, мабуть, була найпрекрасніша в світі квіточка: рівна, висока,з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою, в білих ніжних прозорих пелюсточках голівкою, ще й зверху прикроплена дрібною,як вістря голки, росичкою.

 10. А зараз кожна команда поставить по три запитання своєму супернику, вимагають більше знань, які не пропонуються шкільною програмою. Кожне питання оцінюється в 3 бали.

2. Ономастика — це розділ мовознавства, який вивчає... (вивчає функціональну і мовну своєрідність власних імен; з гр. Onomastike — «майстерність давати імена»)

3. Дуже часто письменники, публіцисти та інші особи, бажаючи заховати своє авторство, використовують дві латинські літери NNДо такого способу вдавалися відомі літератори різних народів і епох (Державін, Гоголь, Франко). Що означають ці літери? (Походить цей поширений псевдонім від скорочення двох латинських слів nomen nessio, тобто «імені не знаю»)

4. Кого можна вважати першим українським поліглотом? (Сина Ярослава Мудрого — Всеволода, який, за словами літописця, «дома сидя, изумееше пять язык». Він вивчив мови не з необхідості або під час мандрів іншими країнами, а лише з цікавості. Князь, крім давньоукраїнської мови, знав грецьку, латинську, німецьку, половецьку, угорську)

 11. Бліц-турнір. За кожне питання один бал.

Питання для першої команди

1. Що вивчає фонетика? (Звуковий склад мови)

2. Вкажіть зайве слово: таксі, журі, метро, пальто (Пальто —

змінюється)

3. До якої мовної сім’ї належить українська мова? (Індоєвропейської)

4. Скільки в українській мові самостійних частин мови? (Шість)

5. Стрекоза українською? (Бабка, вертуха, дзиґа)

6. Назвіть слова з префіксом прі? (Прірва, прізвище, прізвисько)

7. Як ще називається підмет і присудок?(Головні члени речення,

граматичне ядро)

8. З якої мови походить слово літера, буква?(з грецької)

9. Чуже мовлення, передане дослівно? (Пряма мова)

10. Скільки звуків у слові кущ? (Чотири)

 Питання для другої команди

1. Як називається розділ мовознавства, що вивчає правильну вимову слів? (Орфоепія)

2. До якої мовної групи належить українська мова? (Слов’янської)

3. Скільки літер нараховує український алфавіт? (33)

4. Яка буква не позначає звука? (М’який знак)

5. Вкажіть зайве слово: весна, матір, земля, пісня. (Матір —

3 відміна, решта — перша)

6. Українською мовою виселица? (Шибениця)

7. Яка частина мови має кличний відмінок? (Іменник)

8. Назвіть форми дієслова. (Дієприслівник, дієприкметник, форми на -но, -то, інфінітив, особова)

9. Такий, що не має кольору. (Безбарвний)

10. Другорядний член речення, що відповідає на питання непрямих відмінків. (Додаток)

 12. Втомилися? Давайте повернемось до загадок і почнемо отримувати додаткові бали для своєї команди.

1. Підійме найменша дитина, а через хату не перекине найдужча людина. (Пір’їна)

2. Країна без будинків, місто без людей, море без води, ліс без

дерев. (Географічна карта)

3. Солоне, а не сіль, біжить, а річка, блищить, а не золото. (Сльози)

4. Одної матері й одного батька, а нікому з них не син. (Донька)

5. Що сталося 30 лютого 1945 року? (30 лютого не буває)

6. Як назвати жолудь, який дожив до старості? (Дуб)

7. Що падає, але ніколи не розбивається? (Температура,тиск)

8. Крутиться, вертиться, нічого не боїться, ходить весь вік, а не чоловік. (Годинник)

9. Ніхто їх не лякає, а вони все тремтять. (Листя осики)

10. Зайде в дім — не виженеш, прийде час — сам вийде. (Промінь сонця)

11. Два рідні брати: одного всі бачать, але не чують, другого всякий чує, але не бачить. (Блискавка та грім)

12. Не вода і не суша, на човні не пропливеш і ногами не підеш.(Болото)

13. Двічі родився, у школі не вчився, а години знає. (Півень)

14. Не колода, не пень, а лежить цілий день, не жне, не косить,а прийде обід — їсти просить. (Ледар)

15.Що йде, не рухаючись з місця? (Час)

16. Навесні веселить, влітку холодить.

16. Як ви знаєте поезію, ми вже побачили, а зараз побачимо, які будуть з вас прозаїки. Завдання: скласти текст на одну букву.

Максимальний бал 10. Наприклад.

Степ. Серпень. Світанок. Сонячне світло сяє серед степу. Сьогодні субота. Солов’ї співають свої суботні співанки. Стою серед степу — слухаю. Стомлене сонце сідало спочивати. Світла смуга спадає серед сонних сосен. Сплять свіжі стоги сіна, спить ставок, спить село. Сон спокійно спливає.

Світає. Спливають спогади; сон-трава струшує сутінкові сльози, сюркотять соколята сизокрилі. Сміється сонце, сміється серце...

 ІІІ. Оголошення результатів.

Нагородження переможців

IV. Підведення підсумків

Чи сподобалась вам сьогодні гра? Що нового ви дізналися?

Чи варто проводити такі завдання? Що ви побажаєте своєму супернику?

Мова — це небо і рідний наш край.

Рідному краю подяку складай!

Мова — це прадід, і батько, і ти —

Кожен повинен її берегти.

Світлом воно осяває Вкраїну,

Щастя дарує і горду надію.

Мамине слово зігріє людину

І захистить свою Батьківщину.

КВК

КАЛИНОВА РІДНА МОВА

Ведуча:    

У нас сьогодні свято мови,

В колисці гойданій, та скупаній в росі.

У нас сьогодні свято слова –

Зручніш влаштовуйтеся гості всі

Ведучий:           О мово, солов’їна, калинова!

Яких іще нам слів дібрати ?

Джерельна, чиста , світанкова-

Тебе ми вічно будем шанувати.

Ведучий:               Тебе ми з першим звуком полюбили,                   

Бо ж колискові мамині пісні

Великої любові нас навчили

До мови й рідної землі.

Ведуча:

Без тебе не уявляємо і днини

Без тебе як нам жити  і  радіти?

Ми зробимо усе для України

Щоб мові вічно  цвісти і жити.

Ведуча:

     Можна багато говорити про значення  рідної мови для кожного з нас. Адже з першої хвилини нашого життя ми  чуємо материнську ніжну мамину мову. А мами мова – то мова нашого народу, нашої України.

Ведучий:

     То ж сьогодні ми зібралися в цьому залі, щоб переконатися  в  тому, що ми мову любимо, вивчаємо і знаємо.   В нашому конкурсі знавців рідної мови змагаються учні 5-6 класів. То ж запрошуємо команди на сцену.

Ведуча:

Вас вітає команда учнів  5 класу „Скоромовчиків”,капітан команди _________-

Вас вітає капітан команди 6 класу „Казкарики” , капітан команди __________

Ведучий:

         Наш конкурс оцінює дуже справедливе жюрі в складі:

вчитель української мови та літератури, бібліотекар,

Міністр культури та освіти шкільного самоврядування,

Міністр інформації та ЗМІ шкільного самоврядування.

Ведуча:

          І так, команди до проведення конкурсу готові. Можна розпочинати. Як вже стало традицією проведення конкурсів  перед кожним  стартом спочатку потрібно провести розминку. То ж і в нас перший конкурс

1        конкурс.  КАЗКОВІ ПЕРЕГОНИ

Ведучий:

          Я буду вам задавати по черзі запитання , а ви чітко повинні дати відповідь. Якщо команда відповіді не матиме,то право відповіді матиме команда-суперниця. Приготувалися! 

1 Хто написав казку „Івасик –телесик” (народ)

2. Назвіть головного  героя казки  „Ріпка”

3. Назвіть першу дитину-силача, яка поборола змія. (Котигорошко)

4.  Яку  операція зробив дід в казці „Солом”яний бичок” ?  (бартер)

5.  Скільки пролежали гроші Буратіно на „Полі чудес” (Ніскільки)

6. Що означає слово „Мауглі” (жабеня)

7. Назвіть основну геометричну фігуру казки „Колобок”

8.  Назвіть нареченого  Мухи-Цокотухи (Комар)

9. Назвіть причину раптової зміни Кая в казці „Снігова Королева” (Попав осколок дзеркала в око )

10. Назвіть головного героя Сонячного міста, який нічого не знав. (Незнайко)

Ведуча:

         Молодці. Із завданням справилися. Тепер жюрі може починати працювати. А поки вони перебуватимуть в творчій праці – проведемо наступний конкурс.  Українська наша мова дійсно найчарівніша. Вона мелодійна, співуча, пересипана перлами мудрості.  А мудрість кожен з нас черпає звичайно з книги, з досвіту старшого покоління. То ж і ми давайте перевіримо, як капітани команд   володіють момленням та  знають  прислів’я та приказки.  Кожному капітану будуть задаватися  початок прислів’я  а ви повинні їх продовжити. Прошу капітанів команд  до уваги.

2        конкурс. ЛАБІРИНТ МУДРОСЛІВ’ЇВ

                                  ( За  початком продовжити прислів’я:)

-         Мудрим ніхто не родився, ... (а навчився)

-         З книгою подружишся - ... (розуму наберешся)

-         Дім без книги - ... (день без сонця)

-         Знання – сонце, книга ... (вікно)

-         Книгу читай – ... (розуму набирай)

-         Ученому світ, а  ...  (невченому – тьма)

-         Наука в ліс не веде, а .... ( з лісу виводить)

-         Хто багато читає, ... (той багато знає)

-         Книга вчить,.. ( як на світі жить.)

Ведучий: Капітани команд довели, що вони  дійсно володіють мудрослів’ями.

Ведуча: Мені здається, що пора надати слово шановному жюрі. Просимо підбити підсумки за перші два конкурси.

(Голова жюрі  оголошує результати за конкурси)

Ведучий: О, мить життя! Ти прекрасне. Можна сказати, що людина живе довго на цій землі.

Ведуча: А можна сказати, що одну лиш мить. Та проте, за короткий відрізок життя кожен з нас отримує скільки інформації та знань, що і не виміряєш жодною мірою.

Ведучий: Я так зрозумів, що ти знову ведеш мову про знання. Я з тобою згоден. Адже без знань людина не буде повноцінною, грамотною.

Ведуча: То ж давай перевіримо чи наші учасники конкурсу читають книги , вивчають мову , розвивають мислення. Кожній команді пропонується по кілька запитань на які вам необхідно швидко дати відповіді.

3 конкурс. ДИВОСВІТ ЗАПИТАНЬ

1. Яку книгу для навчання грамоти створив Т.Г. Шевченко. (ГРАМАТИКА )

2. Як називається опис свого життя?  (Автобіографія)

3. Як називається розмова двох людей ?  (Діалог)

4.Що належить тільки тобі, а не належить іншому? (Ім”я)

5. Де живуть  казкові звірі і птахи? ( В казках)

6. На яке питання не можна відповісти „Так”? ( Ти спиш?)

     7. Хто з казкових героїв отримав в подарунок частину свого тіла? (Ослик Іа)

     8 . Назвіть предмет у якому помістилося багато казкових героїв. (Рукавичка)

Ведучий:

    Тепер настав час перевірити команди на уміння швидко орієнтуватися в мові. Вам пропонується набори слів, в рядках яких необхідно вилучити зайві слова

4        конкурс ТРЕТІЙ ЗАЙВИЙ

Ведуча:  Мені здається, що наступний конкурс буде дуже цікавим. Команди напередодні отримала завдання підготувати зашифровані 3 афоризми. Команди показують один одному афоризм, та відгадують завдання противників.

5        конкурс . ШИФРУВАЛЬНИКИ АФОРИЗМІВ

( Команди показують пантомімою афоризм, а противники відгадують і коментують)

Ведучий:  Закінчився ще один конкурс  Надаємо слово жюрі.

Ведуча:  Можна досить часто сьогодні почути брудну лайливу мову. Вона зовсім не прикрашає  людину. Іноді зовсім не можеш зрозуміти таких  горе-співрозмовників.

Ведучий: Я нещодавно чув розмову двох хлопчаків. Вона була приблизно такою:

„ Прителіпав до хібари. Бацнув  телика. Балдю! Фільмака сумашедша. Пацани  в отльоті. Бабки гонять... „ Далі зрозуміти було не під силу.  І як тільки такі „говоруни” не розуміють, що таке мовлення лише підкреслює їхній низький розумовий розвиток? То ж ми і хочемо  командам запропонувати  наступний конкурс

6        конкурс РЕДАГУВАЛЬНИКІВ

Ведуча: Вам пропонується уважно прочитати текст та редагувати, тобто довести його до грамотного і правильного викладу. Прошу отримати завдання і приступити до його виконання.

Завдання  першій команді :

-         Ти, пацан, гони бабки!

-         Старі не щолкнули.

-         Ти що, не фільтрував за  базаром?

-         ... (киває головою, що зрозумів)

-         Бабок до ранку не пригониш – мочити буду!

Завдання другій команді:

- Базарю: я в отпадє був! Відік скачнув собі. Бойня в натурі там була. Чуваки покочерв’яжилися і злиняли.

(Команди редагують тексти)

Ведуча:  А ми надаємо слово жюрі.

Ведучий: Просимо команди представити завдання, попередньо зачитавши текст оригіналу.

Ведуча:  Освічена людина добре володіє мовленням.  Легко може спілкуватися на довільні теми та фантазувати. От і ми  задали командам домашнім завданням підготувати колективний твір на фантастичні теми.

Останній  наш конкурс

7 конкурс КЛАСНІ ФАНТАЗІЇ  :

 1 команда - „КЛАС, ЯКИЙ ЛІТАЄ”;

2 команда - „НА ПЛАНЕТІ „МРІЯ”

Надаємо командам слово. Своє домашнє завдання показує команда „Скоромовчиків”

Домашнє завдання представляє команда „Казкариків”

Ведучий: Завершився останній конкурс любителів рідної мови. І нехай ви ще мову тільки вивчаєте, та все ж сьогодні показали, що ви  не байдужі до мови.

Слово надається жюрі.

Проводиться нагородження команд та відзначення активних учасників.

Ведуча:

На цьому все. Кінчати час.

Вивчайте рідну мову.

А ми ще прийдемо до вас,

Щоб в КВК зустрітись знову.


Література:
Л. І Дідук " На конкурсних хвилях". 2011..р.

Немає коментарів:

Дописати коментар