Українська література




Урок української літератури  у 8 класі

        Тема. Василь Слапчук. «Дерево з вирію». Роздуми про сенс життя  людини       та її  моральний вибір.
Мета: ознайомити учнів з творчістю одного з найвідоміших сучасних пись-менників Волині Василя Слапчука, допомогти з’ясувати філософський зміст оповідання «Дерево з вирію»; розвивати вміння уважно й осмислено читати ху-дожні твори, логічно мислити, узагальнювати, спостерігати; сприяти вихованню почуття відповідальності за власні справи і вчинки.
Обладнання: портрет Василя Слапчука, тлумачні словники,  словник літературознавчих термінів, малюнки  Дерева життя, Біблія.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності.
Бесіда.
-         Кого із сучасних письменників ви знаєте?
-         Які твори вони написали?
-         Які основні мотиви творів?
Слово вчителя.
Діти, сьогодні у нас з вами чудова нагода перегорнути ще одну сторінку літературної Волині і ознайомитися з творчістю талановитого сучасного письменника Василя Дмитровича Слапчука. Хто ж він – Василь Слапчук ?
(Повідомлення учнів про Василя Слапчука)
Підготовка до роботи над текстом.
(Учитель демонструє малюнки Дерева життя.)
Як ви думаєте, що це за дерева? Чому?
Якими повинні бути дерева життя?
Чому їх так називають?
(Повідомлення учнів дослідницьких груп.)  Повідомлення 1
Це два зображення Дерева життя, яке росте посеред Вирію (дохристиян-ського раю). Воно уособлює поєднання трьох сфер буття: Яву – видимого світу, Праву – світу правил, обрядів, законів і закономірностей і Наву – світу потой-бічного, невидимого, сакрального.
В образі Дерева поєдналися уявлення про час, простір, життя і смерть. Першодерево світу слов’яни розташували у вирії, згідно з їх віруваннями, на «прадубі» росли плоди безсмертя. Сюди ж зліталися птахи на зиму.
Повідомлення 2
На вершечку Дерева днює сонце. Саме його «рух» зумовив «поділ» просто-ру довкола нього на чотири частини у горизонтальній площині, виражаючи поняття часу – ранок, день, вечір, ніч; весна, літо, осінь, зима та про-стору – схід, південь, захід, північ. По вертикалі Дерево ділиться на три частини, до з яких «приписані» певні істоти.
Нижня частина дерева – коріння (підземний світ) – змії, жаби, риби, водо-плавні птахи і тварини, бо низ дерева символізує не лише підземний світ, а й воду.
Середня частина дерева – стовбур (земний світ) – великі тварини: тури, олені, коні, ведмеді, вовки, а також світ людей.
Верхня частина дерева – крона (небесний світ) – птахи і бджоли, небесні світила.
Серед прозових творів В. Слапчука є чудове оповідання «Дерево з вирію», над яким ми сьогодні будемо працювати.
Робота з епіграфом.
Відкрийте текст і прочитайте епіграф до твору.
-         Звідки взятий епіграф?
-         Чому в епіграфі використано цитату з Біблії?
-         Які ключові слова епіграфу?
-         Як ви думаєте, про що йдеться у творі?
ІІІ. Робота над змістом твору.
-         На скільки умовних частин можна поділити цей текст? Які? Думку аргументуйте.

Робота над першою частиною.
-         Хто є головним героєм твору?
-         Хто він такий?
-         Чому він почав писати «халтуру», як говорить сам герой про це? Знайдіть у тексті.
Словникова робота
Бестселер – книга, яка користується великим попитом.
Компроміс – згода, порозуміння з противником, досягнуті шляхом взаємних поступок.
-         Для чого Кір взяв псевдонім?
-         Про що повідомив Кіра восьмирічний син?
-         Як ви думаєте, що це було за дерево? Зачитайте опис дерева.
-         Складіть квітку-опис дерева.
-         Чому хлопчик говорить про дерево, як про живу істоту: «Дерево прийшло»?
Отже, перед нами вималювалася перша сюжетна лінія: батько-син-мати. У цю сім’ю прийшло дерево.
-         Чому воно прийшло на дачу саме до Кіра?
Робота над другою частиною.
-         Яку ще сюжетну лінію можна виділити в творі? (Кір, Денис, Ольга.)
-         Хто такі Денис і Ольга?
-         Що вас вразило в цих образах?
-         Чим різняться ці герої?
-         Які відчуття охопили Кіра після пострілу? Як вони пов’язані з Деревом життя? Знайдіть це в тексті.
-         Що трапилося з Денисом? Як ви розумієте його слова: «Дерево дорогу перебігло, не встиг загальмувати».
Словникова робота.
Сюрреалізм – напрямок авангардистського мистецтва,який оголосив своїм завданням безконтрольне, «автоматичне» відтворення свідомості та підсвідо-мості, що породило спотворені поєднання реальних та нереальних речей.
Цинічний – той, хто нахабно, зневажливо ставиться до норм моралі.

Робота над третьою частиною.
-         Яку ще сюжетну лінію можна виділити?
-         Як ставляться до Дерева батько й син тепер?
-         Які зміни відбулися з Деревом?
-         Що, на вашу думку, символізує вороння? Як поводиться Дерево?
-         Чим вразила вас четверта сюжетна лінія?
-         Як ви розумієте слова: «Мистецтво не продається, а продаються його творці»?
-         Що найбільше вразило Кіра на виставці? (Дерево з його саду, намальоване сліпим художником.)
-         Що дала Кірові зустріч з художником? (Прозріння.)
-         Як ця зустріч пов’язана з епіграфом твору?
Робота над четвертою частиною тексту.
-         Що сталося з Яриком за час відсутності батька?
-         Яку паралель можна провести між Кіром і Деревом?
-         Чому Кір не витер краплю, яка впала з дерева на його щоку?
-         Які зміни чекали на Кіра та його сім’ю через три роки?
-         Чому автор говорить, що метал сокири розсипався на порох?
-         Прочитайте останній абзац твору. Який зв’язок цього уривку твору з епіграфом?
-         Чому Дерево пішло?
- Ким було послане це Дерево?
V. Підсумок.
Дати відповіді на запитання:
-         Який висновок можна зробити, прочитавши оповідання?
-         Доведіть або спростуйте тезу: людина може поступати праведно лише тоді, коли переживе складну ситуацію, побуває на межі життя і смерті.
Отже, ви зрозуміли, що Василь Слапчук недарма взяв за епіграф слова з Біблії. Чому письменник використав саме ці рядки з Біблії?
-         Прочитайте епіграф ще раз. Як він розкриває дії героїв твору?
-         Що ми повинні вміти побачити?
Гра « Впізнай героя».
·        Трава снігом пахне. (Ярик)
·         Правдиве лише те слово, що вивернуте назовні. (Автор)
·        Дивне дерево. Навіть в Індії такого не бачив. (Денис)
·        Справи у нього були на першому місці. Одразу ж після життя. Про кого це?      (Денис)
·        Яка користь з дерева, що цвіте, але не приносить плоду? (Кір)
·        Воно для краси створено. Або для якогось цілительства, як лікарські рослини. (Ярик)
·        Ми на боці дерева. Це наше дерево. Ми – його друзі, і воно не заподіє нам зла. (Кір)
·        Мистецво – святе. (Кір)
·        Мистецтво не продається, але продаються його творці. (Федь)
·               Довгі пасма рудого волосся на раменах, чорні окуляри на пів лиця, вигадливо оздоблена тростина у довгих безкровних пальцях. Чий це портрет? (Сліпий)
·        Якщо з моїм сином щось трапиться, я тобі цього не пробачу! (Тетяна)
Прийом «Продовжіть речення».
На уроці було цікаво…
Мені було важко…
Урок змусив мене задуматися…
Я сьогодні зрозумів…
Слово вчителя.
Повертаючись до теми нашого уроку, завершуючи розмову про оповідання Василя Слапчука «Дерево з вирію», доходимо висновку, що кожна людина ростить своє Дерево життя, дотримуючись заповідей християнства. Тож бажаю вам виростити прекрасне Дерево життя, плодами якого будуть мудрість, доброта, щирість, щедрість, милосердя, взаємодопомога і взаєморозуміння.
 Домашнє завдання.
Розповісти зміст твору батькам і дізнатися про їхні враження від почутого.
Розповідь батьків записати у зошити у вигляді інтерв’ю.
Підготуватися до наступного уроку, прочитавши поезії Ірини Небеленчук та Катерини Горчар. Звернути увагу, як у віршах розкрито тему батьків, родини.

Література.
1.Василь Слапчук  «Дерево з вирію»
2. Лесин  В. М.  Словник літературознавчих термінів.  К.:  «Радянська школа», 1985р.-217с.
3.yandex. ua/imaqes-Дерева життя. Зображення.



Немає коментарів:

Дописати коментар