Українська мова













Урок української мови в 7 класі


Тема уроку.
Систематизація та узагальнення знань учнів про дієприкметник.
Мета уроку:
-  узагальнити й систематизувати знання учнів про дієприкметник як особливу форму дієслова;
- розвивати творчі вміння використання дієприкметників у власних висловлюваннях;
- розширити знання дітей з економіки;
- прищеплювати любов до рідної мови.
Обладнання:
плакат «Завітайте до нашого бізнес-клубу!», плакат-пам’ятка  бізнесмена-початківця, словничок економічних термінів, словники іншомовних слів.
Зміст уроку
Учитель.
- Ви звернули увагу на запрошення?  А хто з вас знає, що означає слово «бізнес?»
Так, бізнес – це будь-який вид підприємницької діяльності, що означає прибуток. Предметом бізнесу є не лише об’єкти господарської сфери, а й політична діяль-ність , наука, мистецтво тощо. Тож завітаймо до бізнес-клубу!
Вельмишановні пані і панове! Рада вітати вас, молоде покоління українських бізнесменів, на засіданні бізнес-клубу, яке оголошую розпочатим.Прошу всіх розкрити робочі блокноти, щоб робити в них відповідні записи, як це належить справжнім діловим людям. Дозвольте ознайомити вас з «Пам’яткою бізнесмена-початківця».
Пам’ятка бізнесмена-початківця
1.Насамперед досконало і всебічно вивчіть справу.
2.Виховуйте в собі найкращі людські якості.
3.Особливу ув агу зверніть на виховання вольовх якостей.
4.Учіться, по-перше , грамотно спілкуватися; по-друге, працювати творчо.
5. Завжди дотримуйтесь активної життєвої позиції.
- Якщо ви не дотримаєтесь якогось пункту пам’ятки, то за певних умов не зможете досягти успіху в бізнесі. Та жоден підприємець не здатний плідно працювати, не знаючи рідної мови. Без  знання мови неможливо підтримувати контакти, вести облік виконаної роботи, оформляти документи. Навіть налагодити зв’язки із закордоном без досконалого володіння рідною мовою буде важко, бо людину,  яка нехтує материнським словом, ніхто й слухати не захоче там,  де це свято шанується й бережеться.Якщо хочемо,щоб нас усі й усюди поважали як людей, що мають власну гідність, давайте повсякчас поглиблювати й вдосконалювати  знання рідної мови, й сьогоднішнє засідання бізнес-клубу присвятимо діловій грі з мови, а конкретніше такій темі: «Систематизація та узагальнення знань про дієприкметник».Наше завдання -  упродовж уроку систематизувати, закріпити знання про дієприкметник як  особливу форму дієслова, написання дієприкметників, дієприкметниковий зворот та розділові знаки при ньому; поглибити вміння правильно вживати у мовленні дієприкметники та дієприкмет-никові звороти.
Суть ділової гри полягає в тому, щоб здобути якомога більше балів за відповіді на питання, пов’язані з придбанням підприємств, сировини, знарядь праці. Це  дасть можливість розпочати виробництво певного товару, реалізація якого забезпечить вам прибуток. Тематичні словнички  допоможуть вам осмислено використовувати необхідну термінологію.
Словничок економічних термінів
Аукціон –продаж товарів, майна з публічного торгу покупцеві, що запропонував найбільшу ціну.
Бізнесмен – той, хто займається бізнесом.
Виробництво – вироблення товарів, предметів.
Знаряддя праці – технічне пристосування, за допомогою якого виконується певна робота або дія.
Конкуренція – боротьба між товаровиробниками за вигідніші умови вироб-ництва й збуту товарів з метою одержання  найбільших прибутків.
Прибуток – грошовий вираз частини чистого грошового доходу суспільства, що створюється на підприємствах і використовується державою та підприєм-ствамидля розвитку виробництва.
Реалізація – продаж товарів та одержання за них грошової оплати.
Релама – інформація про товари, різні види послуг з метою їх реалізації.
Фірма – тип виробничого об’єднання; господарське, торговельне чи промислове підприємство.
- Першим етапом нашої роботи буде «Аукціон знань».Двома балами оцінюється правильна і вичерпна відповідь.
- Граматичні ознаки яких частин мови поєднує в собі дієприкметник?
- Які ознаки дієслова має дієприкметник?
- На яку дію вказують активні дієприкметники?
- Як вони творяться?
- На що вказують дієприкметники пасивного стану?
- Розповісти про спосіб їх творення.
- Учитель. Увага! Нам трапилася нагода використати теоретичні знання на практиці: від фірми «Орфограма» отримано термінове замовлення на опра- цювання «орфографічних матеріалів».
Завдання: від поданих дієслів утворити дієприкметники активного та пасивного станів (1 бал)
1варіант
Темніти, читати, повзти, писати, вабити, колисати.
2 варіант
Опасти, знати, розквітнути, сказати, зів’янути, зв’язати.
Учитель. На банківському рахунку видно,що деякі бізнесмени стали власника-ми  підприємств і можкть розпочати випуск продукції. Тож  отримайте замовлення на випуск «лінгвістичної продукції»: складіть речення, у яких би дієприкметниковий зворот стояв на початку, всередині та в кінці речення.
Увагу інших школярів сконцентровую на дошці, де написані речення з дієприкметниковим зворотом. Списати, поставити розділові знаки (1бал)
Нарівні з вікном тьмяно біліли припорошені пилом розквітлі акації. Над головами плавали рожеві хмарки схожі на медуз. Аж до самого небосхилу роз-ляглося засипане снігом поле.
Учитель. Як відомо, між підприємцями існує конкуренція. (За словничком діти з’ясовуютьзначення слова).
Наступне завдання називається «Конкурентна боротьба».Частина учнів зачитує речення, решта записує їх, обгрунтовуючи пунктограми. (Кожне правильне обгрунтування оцінюється  в 1 бал, неправильне – підлягає штрафу).
Фірма «Лексика» пропонує нам співпрацю. Їй треба замінити фразеологізми синонімами. (2 бали)
Підрізаний на пні -                                    Втоптаний в багнюку –
Замкнений у собі -                                     Втрачений шанс –

Учитель.Зверніть увагу на показники банківського рахунку. Тепер ви всі володієте підприємствами. Дуже важливо кожному бізнесмену вдало розрекламувати свою продукцію. (На дошці прикріплені малюнки різних речей: іграшки, канцелярське приладдя, продукти харчування, взуття тощо).
Готуючи свою рекламу, ви повинні використати дієприкметники з часткою не. Пам’ятайте, що реклама має бути стислою, влучною, чіткою. ( 5 балів) уроку
Підсумок уроку
1.Оцінювання знань учнів.
2.Інструктаж домашнього завдання.
3.Повідомлення про завершення гри.
Учитель. Шановні панні і панове! Засідання нашого бізнес-клубу закінчено.Ви добре попрацювали. Сподіваюсь, що у майбутньому сьогоднішні ваші прибутки стануть вам у пригоді. Щасти вам!


Урок української мови  у 8 класі

Тема. Види присудків: простий і складені (іменний і дієслівний).

Мета: поглибити знання про способи вираження присудка; формувати вміння визначати в реченнях присудок, розрізняти простий і складений присудки; розрізняти дієслівний складений та іменний складений присудки; виховувати повагу до поетичного слова; розвивати увагу, спостережливість, логічне мислення, пам’ять.
Тип уроку: урок-блок  вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник, схеми, таблиці.
Хід уроку
І. Настановча хвилинка.
        Як би вам, діти, в світі не було,
Ніколи не скупіться людям на добро,
Бо і так доволі хтось насіяв зла,
І міліють ріки наші без тепла.

Як би ваші очі не манили зваби,
Не чиніть ніколи Батьківщині зради.
Не ламай у лузі гілку калинову,
Сиротою станеш, як забудеш мову.

І одним з доказів любові до Батьківщини є глибоке знання рідної мови. Тож  сьогодні ми й продовжимо глибше вивчати синтаксис рідної мови.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
2.1. Пояснити  у словах орфограми:
Вибирав, оселюся, зведення, розпланувати, освячувати
2.2.Мозковий штурм.
        – Який  головний член називається підметом?
- Які бувають підмети за будовою?
-Який головний член речення називається присудком?
- На які питання відповідає присудок?
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
-Для  глибокого засвоєння нового матеріалу нам необхідно повторити раніше вивчений. Отже, згадайте:
- Які частини мови називаються іменними?
-Які способи дієслів ви знаєте?
-Які дві форми мають дієслова майбутнього часу?
-Яка форма дієслова називається неозначеною?
IV. Повідомлення теми і мети уроку.
- Може, хтось здогадався,  для чого ми повторювали  матеріал про дієслово?
- Чого ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Про що хочете дізнатися?
 V. Повідомлення теми і мети уроку.
(Запишіть  число, класна робота, тему уроку).
VI. Сприймання нового матеріалу. ( На дошці записані речення)
6.1. –Запишіть речення.
1.Українська хата була зразком  будівельних,  мистецьких, етичних і естетичних конструкцій.
2. Вона чарувала білизною стін, вишневими садками, вишитими рушниками.
3.Ніхто не міг не позаздрити гостинності української хати.
6.2. -Знайдіть присудки у цих реченнях.
     -  Який вид присудка вам уже відомий?.
     -  За схемою розповісти все, що вам відомо про простий дієслівний присудок.
6.3. – З скількох слів складаються присудки першого і третього речень?
Пропустіть рядочок і випишіть присудки:
 Була зразком         не міг не позаздрити
    - Як називаються присудки, що складаються з двох слів? (Складеними)
     - Що спільне  і що відмінне у цих присудках?
(На пропущеному рядку надпишіть назви присудків).
6.4. У даних реченнях знайти присудки і записати їх у відповідні колонки.
(Речення записані на дошці)
Тесові хати на Україні могли будувати без велетенських кранів чи  лебідок. Сільські будівельники могли зводити добротні будинки без будь-яких креслень, без інженерних  вказівок. Стіни були розмальовані рослинним орнаментом. Для кожної хати був характерний запах рути-м’яти, чебрецю.
VII. Закріплення матеріалу.
7.1.Робота з підручником.
Прочитайте  правила на сторінці 84,89. Складіть  опорний  конспект у ви-гляді таблички.
Сказажіть,  які нові відомості ви отримали з підручника?
7.2. Записати, визначити присудки в реченнях та  їх вид.
З батьківської хати ми виходимо у світ з маминою піснею, батьковим напуттям, дідусевими казками, бабусиними вишиванками. Протягом всього життя людина не може забути рідну оселю, мальви, півонії, калину під вікном. Оспівана в піснях, оповита легендами рідна хата завжди буде символом добра і надії, чистої любові та людяності.
7.3.   Творче реконструювання
У поданих реченнях замініть прості дієслівні присудки на складені іменні. Дослідіть, чи зміниться значення речень при їх перебудові.
На увесь світ українська хата славиться своєю ошатністю. Недаремно багато легенд, казок,віршів складають про неї. Кожна українська хата вирізняється багатою фантазією народних зодчих.
7.4.Зробити синтаксичний розбір речення.
Українська хата – це фантазія народних зодчих. (Розповідне, просте, поширене,  двоскладне, неокличне.)
 7.4.Цифровий диктант.1-простий дієслівний; 2-складений дієслівний; 3-складений іменний
1.Наші предки завжди намагалися вибрати зручне місце для проживання.
2.Землянки –це первинна форма давнього житла.
3.Українська хата – оригінальний витвір народу.
4.Помешкання українців відзначалися особливою  ошатністю, із значною кількістю декоративних оздоб.
5.Українська хата ніколи не була замкненою для будь-кого з людей.
6.У рідній хаті прищеплювалась любов до отчого краю, до своєї родини.
(Відповідь: 1  2  3  4  5  6
                   2  3  3  1  3  1 )
VIII. Підсумок уроку.
 8.1. Гра «Закінчи речення»
- Присудки бувають …
- Простий дієслівний присудок –це …
- Складений іменний присудок – це …
 8.2. Складіть:
а) твір-мініатюру за картиною, використовуючи в реченнях різні види присудків.
б)речення за картиною, використовуючи в реченнях різні види присудків.
IX. Домашнє завдання.
    9.1. Вивчити правила.
1 – скласти 6 речень з різними видами присудків.
2 – вправа 122.
Учитель.
Ось і пролунав дзвінок,
Закінчився наш урок.
За роботу по заслузі
Щиро дякую вам, друзі.


                Урок української мови  у 5 класі

Тема.   Слово. Слово як компонент речення. Лексичне значення слова. Слово як частина мови. Добір слів для доповнення речення. Складання речень певного змісту.

Мета:  поглибити поняття слово, речення; формувати вміння розрізняти слово від речення, пояснювати відмінності між словом та реченням; вчити пояснювати лексичне значення слова; конструювати речення; розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість; поглиблювати любов до природи, виховувати бережливе ставлення до неї.

 Видумуй, пробуй, твори!

Розум, фантазію прояви!

Активним і уважним будь

І про кмітливість не забудь!

 

Хід уроку

I.Організаційний момент

"Девіз творчих та винахідливих" ( робота з епіграфом)

II. Повідомлення теми і мети уроку.

III.Сприйняття і засвоєння матеріалу.

Проблемно-пошукове завдання.

1.Уважно розгляньте таблицю.

 Осінь.   

 Золотокоса осінь прийшла в наше рідне селище.

 Вересень

 Вересень розфарбував різнокольоровими фарбами всі дерева.

 Сонечко. 

 Сонечко все частіше ховається за хмарку.



.            Порівняйте першу і другу колонки. Що спільне та відмінне у цих колонках?

-              З чого складаються речення першої колонки?

-              З чого складаються речення другої колонки?

-              Чи можна видалити слово з речень другої колонки?

-              Які зміни відбудуться в реченні при видаленні слова?

-              Який висновок можна зробити?

(Слово – це головний компонент речення. При його видаленні змінюється зміст речення та його емоційність)

Словникова робота

   Компонент- (англ. component, нім. Komponente f) — різновид, складова частина чогось.

Дослідження лексичного значення слова та слова як частини мови ( Аналіз таблиці)

                                                         Слово

                    Лексичне значення -                                   Частина мови

              це те, що слово означає                        іменник, прикметник, числівник,

                                                                                    дієслово, займенник, прислівник,

                                                                                    прийменник, сполучник, частка

Практикум

1.За лексичним значенням визначити слово та назвати частину мови

Учень — особа, яка навчається в загальноосвітній або спеціалізованій школі, що дає початкову й середню освіту.

Кані́кули — період, вільний від навчання чи основної діяльності

 БОРЩ   - рідка страва, що вариться з посічених буряків, капусти з додатком картоплі та різних приправ.

Бігати - швидко пересуватися на ногах у різних напрямках.

 

2.Творчий конструктор.

 Доповніть прислів’я словами з довідки.

1. Слово до слова — зложиться … . 2. Слово — не … , вилетить — не піймаєш. 3. Від … слова і лід розмерзає. 4. Гостре словечко коле …. 5. Не кидай словами, як пес ….

Довідка: теплий, горобець, хвіст, мова, сердечко.

 

3. Прочитайте текст. Доберіть до нього заголовок.

Вересень

Осінь має три місяці. Перший місяць вересень. Назву цього місяця пов’язують із пахучою рослиною — вересом. Ця рослина, так само як і липа, має велике значення для бджільництва. Цвіте вона у вересні, в Україні  поширена на Поліссі.

У вересні природа має свої особливості: довшими й прохолоднішими стають ночі, уранці над землею стеляться густі тумани, нерідко трава біліє від паморозі.

Вересневі дні іноді нагадують тепле літо, а часом приносять холодні дощі.

Із даного тексту виписати по 10 слів, визначити частини мови.

 

4.Творча робота.

Замініть слова, які вважаєте за потрібні, так, щоб похмура картина стала радісною.

Прийшла холодна дощова осінь. Небо покрилось важкими темними хмарами. Великий вітер  гойдав віти дерев. Різнокольорове листя сумно тріпотіло на  дереві.

 5.Письмо по пам’яті

Яскрава і затишна, романтична і журлива, щедра і мінлива. Осінь. Невичерпне джерело поетичного натхнення.

Восени ми поринаємо у геть інший світ: де чай здається ароматнішим та смачнішим, ковдра – теплішою, а книги – цікавішими. Ідучи вулицею, ми вдивляємося у кожне деревце, щоб побачити бодай один листочок, якого ще не торкнувся пензель золотої красуні, і тішимося, коли все ж знаходимо..

Українські вірші про осінь зачаровують своєю красою, адже саме цю золоту пору року чи не найчастіше оспівують поети.

Вивчити віршик і записати по пам’яті.

Осінь-чарівниця килим розстелила,

Ніби то Жар- Птиця все позолотила.

Листя червоніє, достига калина,

Розцвітає рідна Мати – Україна.

6. Словесне малювання.

Описати берізку, використовуючи прикметники.

 

IV. Підсумок уроку.

Гра «Так - ні»

- Слова мають музичне значення.

- Слово – важлива одиниця мови.

- Речення може складатися з одного слова.

- Ручка — прилад для письма чорнилом або спеціальною пастою.

- Зелений – це дієслово.

VI. Домашнє завдання.

Записати 5 прислів’їв. В одному з них надписати частини мови.


Тема: Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник»

 

Мета: поглибити, узагальнити й систематизувати знання учнів про прислівник як частину мови; удосконалювати орфографічні навички; розвивати та писемного мовлення, виховувати любов та повагу до рідного слова.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок .

Хід уроку

І.Організаційний момент.

Сьогодні у нас незвичайний урок: ми помандруємо в країну прекрасну, в країну чудову, що нас там чекає й збагачує мову.

ІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІІ. 2.       Актуалізація опорних знань

-         Яка частина мови називається прислівником?

-         - Яку синтаксичну роль може виконувати прислівник?

-         - Назвіть розряди прислівників за значенням.

-         - Які є ступені порівняння прислівників? Як вони творяться?

-         - Як пишемо прислівники з не і ні?

-         - Коли в прислівниках пишуть н та нн?

-         - Що таке прислівникові сполуки та як їх пишуть?

-         - Якими способами творяться прислівники?

IV. Виконання практичних завдань.

1.       Замініть словосполучення прислівником і запишіть у зошит.

На три частини – натроє, у будь – який час – будь – коли, з малих літ – змалку, у зимову пору – взимку, кожного місяця -  щомісяця, з певним наміром – навмисно, у різні боки – врізнобіч, ставши на коліна– навколішки, на самий перед – насамперед, не сам хотів – мимохіть, мимо ходити – мимохідь, в один час – водночас, на голодний шлунок - натщесерце

 

2. «Спостережливе око. – Допитливий розум».

    (Хто швидше знайде і підкреслить помилки у написанні прислівників й омонімічних словосполучень).

1.       Тепер живемо по-новому. 2. Машина їхала по-новому мосту. 3. Було по осінньому холодно. 4. Ми йшли по-осінньому полю. 5. Було по дитячому весело. 6. Ми гуляли по-дитячому майданчику.

 

       3.Вибірковий диктант.

     Записати прислівники, які утворюють ступені порівняння:

Охайно, абияк, босоніж, швидко, одностайно, високо, чесно, голосно, весело, сміливо, зручно, чітко, повільно, глибоко, м’яко, близько, швидко, дорого.

 

     4.Фразеологічні звороти замінити прислівниками:

Нога за ногою -                                                    З розкритим ротом –

На всі чотири сторони -                                      В один голос –

Ні світ ні зоря -                                                     Серед білого дня –

На всіх парах -                                                       Кінець кінцем –

 

5. Пояснювальне письмо. Спишіть прислівники, розкриваючи дужки. Назвіть орфограми. Які слова викликають у вас сумнів при наголошенні? Перевірте себе за словником.

 

(Без)відома, (без)перестанку, (без)сумніву, (без)кінця(краю), (в)до(світа), (в)заперті, (в)затишку, (від)тепер, (від)усюди, (во)віки, (в)решті(решт), вряди (годи), (все)одно, всього(на)всього, (в)три(дорога), (в) цілому, (в)шосте, ген(ген), давним(давно), (де)далі, день(за)днем, день(у) день, десь(то), (до)відома, (до)завтра, (до)ладу, (до)не(схочу), (до)нині, (до)ранку, (з)боку, (з)боку(на)бік, звіку(зроду), (зо)зла, (з)середини.

 

Поміркуйте, чому прислівники, що пишуться окремо, називають прислівниковими сполученнями. Вкажіть прислівники, до складу яких входять два префікси. Розберіть ці слова за будовою й визначте спосіб їх творення.

 

6. Складіть речення з такими прислівниками і співзвучними з ними словами:

Навіки – на віки, назустріч – на зустріч, удень – у день, знизу – з низу, збоку – з боку, утрьох – у трьох, по-перше – по перше, доволі – до волі, по-батьківському – по батьківському, востаннє – в останнє.

 

V. Підсумок уроку.

Скласти сенкан до слова прислівник.

VI.Домашнє завдання.

Записати 5 прислів’їв, в яких використані прислівники. Визначити їх синтаксичну роль. 


5 клас.    Тема. Позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я.             

Мета: поглибити знання учнів про позначення м'якості приголосних на письмі; формувати загально пізнавальні вміння знаходити слова із запропонованою орфограмою в текстах; удосконалювати орфоепічні вміння; розвивати мовленнєві навички, пам'ять, увагу, розвивати аналітичні вміння; виховувати культуру спілкування, повагу до старших.

Тип уроку: урок поглиблення знань, формування вмінь і навичок.

ХІД УРОКУ

 Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

I. Формула майбутнього уроку:

(у+о)+(в+с)*р=з, де у - увага, о- організованість, в- взаємодопомога,

с- спілкування, р- робота, з – знання

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

        Уже дзвінок нам дав сигнал:

         Працювати час настав.

         Тож і ми часу не гаймо,

         Роботу швидше починаймо.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Бесіда

 -- Розкажіть про поділ приголосних звуків на групи. Назвіть пари твердих і м’яких приголосних.

 Тверді:[д],  [т], [з],   [с],  [ц],  [л],  [н], [дз],   [р]

  М’які: [д'], [т'], [з'], [с'], [ц'], [л'], [н'], [дз'], [р']

«Де Ти З'їСи Ці ЛиНи, аДЗуР»

  Напівпом'якшені: [б], [п], [в], [м], [ф], ж], [ш], [ч], [дж], [ґ], [к], [х], [г]

 -   Які звуки не мають пари серед м’яких або твердих?

 -   За допомогою чого передається м’якість приголосних на письмі?

 — Що вам відомо про букви ї, я, ю, є?

 — Яка буква українського алфавіту не позначається звуком?

 — Чи можуть букви ї, я, ю, є якимсь чином впливати на попередні приголосні? Як саме? Наведіть приклади.

 ІІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

 IV. Сприймання і усвідомлення учнями нового матеріалу.

1.   Слово вчителя.

 1)   Позначення м’якості приголосних на письмі літерами ь, і, є, ю, я.

Звук і буква — два різних поняття, хоча тісно пов’язаних між собою. Звук ми чуємо, букву — бачимо, тобто сприймаємо візуально.

В українській мові м’якість приголосних на письмі позначають:

— буквою ь (м’який знак): тиждень, льон;

— буквами є, ю, я, коли вони стоять після м’якого приголосного: синє, людина,подяка;

— буквою і: конвалія, лід.

 2)   Звукопис слів в українському мовознавстві.

 Для звукопису в українському мовознавстві використовуються літери українського алфавіту та додаткові (діакритичні) знаки. Наприклад: [л’у´ди].

 3.   Словниковий диктант.

Підкреслити м’які приголосні.

Горобець, вогонь, сьомий, льон, повінь, сільський, люди, третє, ліхтар, камінчик, кузня, пісня.

 V.  Закріплення знань, умінь і навичок

1.Вибірковий диктант.

Виписати сслова з м’якими приголосними.

Людина без Вітчизни як соловей без пісні.   Людина без рідної землі, як соловей без гнізда. Грудка рідної землі дорожча за золото. В чужім краю і солов’ї не цвірінькають. За народ і волю віддамо життя і долю. Яблуко від яблуні недалеко падає, але далеко котиться. Під лежачий камінь вода не тече. Лиха біда початок, а там вже близький кінець.

 2. Розшукайте

У кожній групі знайдіть слово, у складі якого є тільки м’які приголосні.

1.День, дія, мрія. 2.Їжак, лілія, синіють. 3.Ніч, похід, їдь. 4.Людяні, мінери, пам'ять. 5.Світ, сіяє, свято. 6.Лінія, сім’я, район.

( Дія. Лілія. Їдь. Людяні. Сіяє. Лінія ).

 2.Записати слова фонетично

Яблуня, середнє, Людмила, польовий, пісня.

 3. Розгадування кросворду.

1. Велика тварина з гілчастими рогами й коротким хвостом. (Олень)

2. Художній образ, втілений актором на сцені, у кінофільмі. (Роль)

3. Фотознімок. (Фотографія)

4. Те, чим обгортають що-небудь. (Обгортка)

5. Захищене від вітру, хвиль, течій місце біля морського берега, зручне для стоянки суден. (Гавань)

6. Сумка із шкіри або іншого матеріалу, яку носять школярі за допомогою заплічних ременів на спині. (Ранець)

7. Клейові фарби, що легко розчиняються у воді. (Акварель)

8. Синонім до слова знаходиться. (Міститься)

9. Майстерня для виготовлення чого-небудь. (Ательє)

 4.Письмо по пам’яті.

Є з усіх одна країна,

Найрідніша нам усім,

То — прекрасна Україна,

Нашого народу дім.

 5.Навчальний диктант

Бережіть пташок

Серед пташок, що зимують у нас, є багато друзів зелених насаджень. Ці пташки визбирують різних шкідливих комах у парках, садах, скверах, лісах.

Кожний може влаштувати в себе на подвір'ї біля вікна їдальню для голодуючих пташок. Прив'яжіть на гілку дощечку з маленьки­ми бортиками зверху, на стійці прибийте дашок, і пташина їдальня готова. Залишається тільки насипати в неї насіння соняшника, гар­буза, коноплі — його дуже полюбляють синички. Підраховано, що більшість усіх гнізд шкідливої гусені знищують ці пташки. Синиці охоче здзьобують несолоне м'ясо, різний жир, Потурбуйтесь про пташок зимою, і вони вам віддячать тим, що збережуть багато плодів від шкідливих комах.

 Підкресліть м’які приголосні однією рискою, а напівпом’якшені – двома.

 VI. Підсумок уроку

«Мікрофон»

Звук – це

Приголосні бувають …

М’яких приголосних в українській мові …

Як запам’ятати, які приголосні бувають м’кі?

Приголосні пом’якшують   ….

VII. Домашнє завдання

§ 26, 39. Вправа 308.

 Ось і скінчився урок,

І дзвенить для вас дзвінок!

Працювали добре, друзі,

Відпочиньте тепер по заслузі!


Список використаної літератури.

1. Урок на тему: «Позначення м'якості приголосних на письмі буквами ь, і, є, ю, я. Правила вживання м'якого знака», вчитель української мови та літератури В.П. Фесенко, м. Охтирка

2. Урок на тему: «Правила вживання м'якого знака», вчитель Т.М. Скворцова, м. Кривий Ріг.

3. Інтегровані уроки з української мови та літератури рідного краю. Ісаєвич М.// Українська мова і література в школі. – 2005.

 

 

 

 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар