Батьківські збори


БАТЬКІВСЬКІ ЗБОРИ  «ПСИХОЛОГІЧНІ ОСОБЛИВОСТІ ПІДЛІТКІВ”

Мета. Налагоджувати тісний контакт і взашорозуміння між батьками і вчителями, спільно вирішувати проблеми, пов’язані з особливостями вікової психології  підлітків, попереджувати конфліктні ситуації, сприяти педагогізації батьків.
І. Робота в творчих групах(по 6чол).
  -Шановні батьки, сьогодні у нас батьківські збори не такі як завжди.Сьогоді ми усі разом будемо ділитись своїм досвідом щодо теми зборів «Психологічні особливості підлітків». У нас буде працювати  4 творчі групи батьків.
2. Вправа «Давайте познайомимось»
 « Я, ім.`я.., мати( батько)  І.П.дитини  хочу повідомити,що моя дитина….»
-Сьогодні ми будемо розглядати особливості  підліткового розвитку.
 Крім індивідуальних особливостей кожного школяра, потрібно враховувати і вікову психологію. Вік, який охоплює від 10-11 до 14-15 років, називають підлітковим. Ще його називають перехідним, критичним  а в народі, жартома, ще й “телячим”. Це дуже відповідальний період у становленні особистості людини, а для батьків і вихователів — чи не найбільш складний.
-Саме у цьому віці відбувається перехід від дитинства до отроцтва і юності і повязані з цим переходом зміни в фізичному, психічному і соціальному відношеннях. В.О. Сухомлинський назвав цей період другим народженням людини.
 “Першого разу народжується жива істота, другого разу — громадянин, активна, мисляча, діюча особистість, що бачить уже не тільки навколишній світ, а й саму себе. Першого разу людина заявляє про себе криком: “Ось я, дбайте, турбуйтесь, не забувайте про мене ні на хвилину, бережіть, сидіть, затамувавши подих, біля моєї колиски”.
 Вдруге народившись, людина заявляє про себе зовсім інакше: “Не опікайте мене, не ходіть за мною, не зв’язуйте кожен мій крок, не сповивайте мене пелюшками нагляду й недовір’я… Я самостійна людина. Я не хочу, щоб мене водили за руку”.
3. Робота в групах «Особливості анатомо- фізіологічного розвитку підлітків.»
Кожній групі дана одна особливість. Кожна група обдумує: як потрібно враховуватиі, що потрібно зробити щоб та чи інша особливість пройшла не гостро, непомітно для дитини.
1.     Прискорений ріст кінцівок. Не дорікати за деяку незібраність, незграбність, дбати про інтенсивне харчування.

Спостерігається активний ріст серця (у два рази проти 1.5 разового росту організму в цілому) судини не встигають за ростом маси серця, дещо вузькі, що призводить до підвищення тиску. Дбати про посильність фізичних вправ, чергувати види фізичної діяльності з відпочинком, контролювати функціонування серцево- судинної системи.
У підлітків спостерігається невідповідність у розвитку серця, судинної системи і маси тіла. Мускулатура серця і його об’єм збільшується вдвічі, а діаметр судин залишається вузьким. Отже, серце не може постачити потрібну кількість крові до різних ділянок організму, зокрема, до мозку. Ця недостатність викликає порушення серцевої діяльності. Але при правильній організації праці й відпочинку, занять фізкультурою, дотриманні гігієнічних норм такі явища не виникають. Постійно пам’ятаймо, що підлітку потрібне калорійне харчування; сон учня  має тривати 10 годин на добу; слухання  музики, перегляд телепрограм , комп’ютер треба строго обмежувати.

2.     Трубчасті кістки швидко ростуть у довжину, а м`язи відстають у своєму розвитку. Оберігати від травм.

3.     Розпочинається статеве дозрівання. Ретельно враховувати зміни в організмі.
4. Робота в групах «Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.»
1.Триває розвиток і становлення психіки. Постійно включати у нові види навчальної і поза навчальної діяльності.
2. Формуються моральні переконання. Цілеспрямовано працювати над формуванням почуттів і переконань, усвідомлення духовно- моральних якостей.
3.Відчуття дорослості. Коли говорять, що дитина дорослішає, мають на увазі становлення його готовності до життя в суспільстві дорослих людей, причому як рівноправного учасника цього життя. Із зовнішнього боку у підлітка нічого не міняється: вчиться в тій же школі (якщо, звичайно, батьки раптом не перевели в іншу), живе в тій же сім’ї. Все так само в сім’ї до дитини відносяться як до “маленького”. Багато що він не робить сам, багато що -  вирішують батьки, яких все так само доводиться слухатися. Батьки годують, поять, одягають своє чадо, а за хорошу (із їхньої точки зору) поведінку можуть навіть і “нагородити» (знову таки, по своєму розумінню - кишенькові гроші, поїздка на море, похід в кіно, нова річ).
До реальної дорослості далеко - і фізично, і психологічно, і соціально, але так хочеться! Він об’єктивно не може включитися в доросле життя, але прагнути до неї і претендує на рівні з дорослими має рацію. Змінити вони поки нічого не можуть, але зовні наслідують дорослим. Звідси і з’являються атрибути “псевдодорослості”: куріння сигарет, тусовки біля під’їзду, поїздки за місто (зовнішній прояв “я теж маю своє особисте життя”). Копіюють будь-
які відносини.
На формування почуття дорослості суттєвий вплив справляє система відносин, у який включений підліток –
 визнання( або невизнання) його дорослості батьками, вчителями,друзями
4.Прагнення до самостійності. Стосунки з дорослими, зокрема з батьками й педагогами, стають складнішими, особливо, коли старші не розуміють змін, які відбуваються в особистості підлітка, і продовжують ставитись до нього, як до дитини.
Нерозуміння цього часто створює складні ситуації. Частішими стають, порівняно з молодим шкільним віком, прояви негативізму, неслухняності та інші порушення норм поведінки.
  Треба враховувати вразливість, емоційність, суперечності отроцтва. Скажімо, з одного боку підлітки непримиренні до зла, прагнуть справедливості, “готові вступати в боротьбу з найменшим відхиленням від істини, а з другого боку—не вміють ще розібратись у складностях життя, не знають, у чому ж істина. Друга суперечність полягає у прагненні підлітка бути нехорошим і небажанні, щоб його виховували; третя—у прагненні показати себе, самоутвердитись і невмінні це зробити; є глибока потреба в пораді, допомозі—і водночас небажання звернутись до старшого. Ці та інші суперечності підліткового віку не є чимось фатальним. Умілою виховною роботою вони згладжуються, послаблюються, а невмілою — загострюються, приводять до конфліктів.
У підлітка з’являється своя позиція. Він рахує себе вже досить дорослим і відноситься до себе як до дорослого.
 Прагнення до самостійності виражається в тому, що контроль і допомога відкидаються. Все частіше від підлітка можна чути: “Я сам все знаю!” І батькам доведеться тільки змиритися і постаратися привчити своїх чад відповідати за свої вчинки. Це їм стане в нагоді по життю. На жаль, подібна “самостійність” - ще один з основних конфліктів між батьками і дітьми в цьому віці. З’являються власні смаки і погляди, оцінки, лінії поведінки. Найяскравіше - це поява пристрасті до музики певного типу.

5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками. Емоційне спілкування пронизує все життя, воно накладає відбиток і на навчання, і на заняття поза уроками, і на взаємини з батьками, вчителями.. Будь-який підліток мріє про нерозлучного друга. При чому про таке, якому можна було б довіряти «на все 100», як самому собі, який буде зраджений і вірний, не дивлячись ні на що. У другу шукають схожості, розуміння, ухвалення. Друг задовольняє потребу в саморозумінні. Практично, друг є аналогом психотерапевта. Дружба носить виборчий характер, зрада не прощаться.
6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд. Зовнішній вигляд підлітка - ще одне джерело конфлікту. Змінюється хода, манери, зовнішній вигляд. Ще зовсім недавно вільно, хлопчик, що легко рухався, починає ходити перевалюючись, опустивши руки глибоко в кишені і спльовуючи через плече. У нього з’являються нові вирази. Дівчинка починає ревно порівнювати свій одяг і зачіску із зразками, які вона бачить на вулиці і обкладинках журналів, випліскуючи на маму емоції з приводу наявних розбіжностей.
   Зовнішній вигляд підлітка часто стає джерелом постійних непорозумінь і навіть конфліктів в сім’ї. Батьків не влаштовує ні молодіжна мода, ні ціни на речі, такі потрібні їх дитині. А підліток, вважаючи себе унікальною особою, в той же час прагне нічим не відрізнятися від однолітків. Він може переживати відсутність куртки - такий же, як у всіх в його компанії, - як трагедію
   Одна із небезпек цього періоду – це нудьга і лінощі. Підлітки прагнуть гострих відчуттів, тікають від нудьги за будб- яку ціну.Ми повинні виявити розуміння і тактовність щодо всіх змін, що відбуваються із підлітком. Необхідно розвивати вольову поведіну, навчити планувати свій час, розвивати позитивне мислення.
-Пропоную Вас переглянути і взяти до уваги «Правила успішних дорослих»

  У своєму виступі я  лише звернув (-ла) увагу на найхарактерніші особливості цього періоду, які батькам треба помічати, розуміти, правильно трактувати і враховувати, щоб правильно виховувати своїх дітей.
І І. Вправа « Ти- повідомлення на Я- повідомлення».
 В останні десятиріччя психологи зробили кілька важливих відкриттів. Одне з них – значення стилю спілкування з дитиною для розвитку особистості.     32% дітей вважають, що у них відсутні теплі, близькі , приязні стосунки з батьками. Давайте розглянемо деякі ситуації, які ілюструють цю проблему.
Ситуація. Мати повертається з роботи. Підліток слухає музику дуже голосно.
-         Ти не міг би тихіше, голова розколюється!!!
Батько:
  - Коли ти почнеш прибирати свою кімнату?
-         Тату, ну досить... Це ж моя кімната!
-         Як ти зі мною розмовляєш!
-         Що я такого сказав!
-Вчитель:
-Які емоції переживають дорослі уцій ситуації?( роздратування)
- А діти?( критика, обвинувачення викликає бажання захищатися).
У підсумку жодна із сторін не поводилась конструктивно, оскіьки вони використали «Ти- повідомлення».
«Я- повідомлення» - це основа спілкування між близькими людьми. Воно дозволяє виражати свої  негативні почуття в необразливій для дитини формі.
Повернімось до наших ситуацій і спробуємо спроектувати ситуацію з урахуванням Я- повідомлення.
Мати: «Я відчуваю роздратування, коли ти так голосно слухаєш музику, бо я дуже втомлена. Давай ти на якийсь час притишиш звук.»
Батько: « Коли у квартирі не прибрано, мені некомфортно. Хотілося б, аби скрізь було чисто. Ти не міг би прибрати?»
5. Робота в групах.
1. Ви вимили підлогу, а дитина прийшла і насмітила.
2. З роботи має прийти батько, Ви просите дитину збігати за хлібом, вона відмовляється.
3.Ви вкотре кличите дитину піти їсти, вона відповідає: «Зараз!»- і далі займається своїми справами.
4. У вас важлива розмова з дугом, товаришем, дитина постійно її перериває.
5. Дитина взяла річ  без вашого дозволу.
6. Дочка закохалася в бешкетника.
- Як саме навичка «Я- повідомлення» впливатиме на ваше спілкування з дітьми?
-Я бажаю вам, щоб у своїх розмовах із дитиною Ви використовували «Я- повідомлення».
Історія Мільтона Еріксона
Відомий психотерапевт розповів історію, яка найбільше відображає роль батьків у вихованні дитини- підлітка.
 -Одного разу, коли Еріксон був підлітком, у двір його дому забрів чужий кінь. На ньому не було жодної прикмети, за якою можна було дізнатись, хто його господар, і ніхто не знав, чий він. Усе ж Еріксон вирішив спробувати повернути його. Він сів на коня, виїхав на дорогу і почав спостерігати, куди той піде. Час від часу кінь сходив з дороги, щоб поскубати травичку. Тоді Еріксон м`яко повертав його на дорогу. Урешті кінь привів його у двір сусідів, які жили за миль від родини Еріксона. З будинку вийшов сусід, упізнав свого  коня, подякував Еріксону за те, що він повернув його і запитав: «Як ти дізнався, що це мій кінь?» Еріксон відповів: « А я не знав, де його дім. Але він сам чудово знав. Мені треба було  просто не дозволяти йому сходити з дороги»
6. Рефлексія.  -Що нового дізнались на сьогоднішньому занятті

Особливості соціально- психологічного розвитку підлітка.
1.Триває розвиток і становлення психіки.
2. Формуються моральні переконання.
3.Відчуття дорослості.
4.Прагнення до самостійності.
5.Провідна діяльність- інтимно- особистісне спілкування з ровесниками.
6. Джерело конфліктів- зовнішній вигляд.


У наш час дітям доводиться засвоювати багато інформації. Це відбувається щодня і накопичується, немов снігова куля. Кожному з нас відомий вислів «Навчання – вітло». Хотілося б додати, що навчання – це ще і благо, що робить людину мудрішою, добрішою, багатшою і духовно і матеріально. Однак я погоджусь з В.О.Сухомлин-ським, який стверджував, що «через те, що навчання в нашому суспільстві стало не лише загальнодоступним, а ще й обов’язковим, в очах багатьох молодих людей воно перестало бути благом». Більш того, для багатьох дітей воно не лише обтяжливе, але є покаранням, а виконання домашнього завдання – каторгою.

До того ж не слід забувати і про психологічні особливості підліткового віку. Психологи визначають, що основним видом діяльності для малюка є гра, для школяра – навчання, а для підлітка – спілкування. Восьмикласники, більшою мірою, приходять до школи саме за спілкуванням, а не для отримання нових знань.

Як зробити так, аби навчання стало бажаним і привабливим, як допомогти дитині в навчанні, націлити її на отримання знань?

Є категорія батьків, які легковажно ставляться до того, як їхня дитина виконує домашні завдання. Зазвичай контроль з боку батьків за виконанням домашнього завдання закінчується разом з навчанням в початковій школі. Доводиться часто чути подібні висловлювання: «Навіщо його перевіряти? Дорослий вже, нехай сам і думає», «Зараз інша програма, я нічого в цьому не розумію». Добре, коли дитина сама справляється, а якщо ні?

Психологи вже давно довели, що відповідальний підхід дітей до виконання домашнього завдання сприяє не лише навчанню, але й розвитку навичок, без яких не обійтися не тільки у школі, а й у житті: організованість, готовність до вирішення проблем, увага, пам’ять, вміння сформулювати задачу, наполегливість і дисциплінованість.

Скільки б не було дитині років, вона потребує батьківської допомоги. Але, як же бути тим батькам, що працюють, що завжди зайняті справами? Сама нехитра відмовка про власне незнання матеріалу не привід усуватися від допомоги своїй дитині, особливо, якщо це старшокласник. Зовсім не обов’язково володіти теорією матеріалу, що вивчає ваша дитина, ви не повинні розв’язувати за неї задачі і виконувати вправи. Головне, що ви можете зробити для своєї дитини – підтримати морально, створити необхідні умови. Одним словом, не самоусувайтеся в процесі виховання і навчання своєї дитини.

Виконання школярами домашніх завдань – обов’язкова частина навчання. Безумовний обов’язок батьків полягає у тому, щоб налагодити процес приготування домашніх завдань. Дитина має відчувати відповідальність за те, що робить, тому що воно є запорукою успіху в навчанні і житті.

Виховання почуття відповідальності невіддільне від вміння доводити розпочату справу до кінця.

Важливим є ще один момент. «Перш за все, в учневі потрібно бачити людину, а не сховище знань, які необхідно засвоювати, засвоювати і засвоювати. Знання лише тоді стають благом, коли вони народжуються зі злиття внутрішніх духовних сил людини і світу, який пізнається… Місія вихователя полягає в тому, щоб відкрити дітям незрозуміле, пробудити прагнення пізнати», – гадаю, що ці слова В.О.Сухомлинського повинні бути адресовані не лише вчителям, але й батькам.

Тому, якщо ваша дитина не справляється зі шкільною програмою і не виконує домашніх завдань, не вішайте одразу на неї ярлик ледаря і не панікуйте: «Я не знаю, що мені з нею робити». Для початку спробуйте розібратися в причинах, які призвели до даної ситуації.

Причини можуть бути наступні:

  1. Об’єктивні труднощі, нерозуміння конкретної теми. Може бути й таке, що вони витікають з відносин педагога та дитини: діти неохоче займаються предметом (навіть якщо він їх цікавить) тому, що не симпатизують викладачу. В найчастіших випадках увага дитини відвернута на сторонні речі, звідси – неуважність при отриманні нових знань та неможливість відтворити їх.
  2. Бажання привернути до себе увагу дорослих. В родинах, де батьки в побутовому поспіху недодають дітям елементарного людського тепла, це єдиний спосіб привернути до себе увагу.
  3. Розпещеність: надмірна опіка може призвести до диктату зі сторони дитини.
  4. Страх невдачі, який заважає дитині зосередитися. Подібна ситуація складається, якщо батьки чи вчитель карають дитину за неуспішність. Може статися так, що дитина буде пов’язувати покарання з навчанням, в результаті чого її загальноосвітні знання будуть недостатніми.


Анкетування «Вивчення мотивації і ставлення до навчальних предметів» (див. Додаток 1) проводиться з учнями напередодні зборів для виявлення деяких причин зниження успішності.

V. Анкетування батьків і бесіда за результатами анкет «Батьки-діти».

Мета: зіставивши свій результат і результат дитини, батьки зможуть з’ясувати для себе, чи достатньо вони приділяють уваги своїй дитині.

Саме активна присутність батьків в житті дітей дає останнім відчуття безпеки і впевненості в собі. Такі діти товариські, винахідливі, здатні розібратися в різноманітних суспільних ситуаціях.

Якщо батьки занадто вимогливі, не дають дитині самостійності, то діти втрачають віру в себе, в них з’являється невпевненість, що призводить до труднощів у відносинах з оточуючими, до труднощів в навчанні.

Коли батьки взагалі не цікавляться життям своєї дитини, вільно або мимоволі ухиляються від спілкування з нею, дитина може потрапити під вплив перших ліпших «авторитетів», що призведе до конфліктів у школі, до непорозуміння вдома, до зниження успішності та зникненню інтересу до навчання.

Можна зробити висновок, що школа, безумовно, несе відповідальність за виховання дітей, але все ж-таки головним виховним середовищем є сім’я: саме від стосунків батьків і дітей залежить поведінка дитини і, звичайно ж, бажання вчитися. Визначивши причини проблеми, потрібно шукати шляхи її вирішення.

VІ. Поради батькам

Немає пігулки, котра вилікувала б од усіх хвороб одночасно. Так само і з процесом виховання. Але безвихідних ситуацій не буває. Що робити, якщо примусити дитину вчитися вкрай складно? Потрібно відшукати таку мотивацію, щоб дитини забажала виконувати запропоновану роботу, щоб не тільки результат, але й сам процес виконання роботи для дитини був приємним. Заохочуйте свою дитину за гарно виконане домашнє завдання, хваліть її, радійте її результатам, пов’язаним з позитивною оцінкою. Формуйте у дитини культуру розумової праці, цікавтеся, яку додаткову літературу можна використовувати для якісного виконання домашніх завдань. Консультуйтеся з вчителями-предметниками, якщо бачите, що ваша дитина відчуває труднощі у підготовці домашніх завдань.

Немає єдиного правила для всіх і на всі випадки життя. Кожна дитина унікальна, унікальними є і ваші з нею стосунки. Філософ Руссо говорив: «Діти нехай роблять те, що хочуть, а хотіти вони повинні те, чого хоче педагог». Якщо ми хочемо, щоб у наших дітей не виникало проблем з успішністю, не з’являлося небажання вчитися, то не лише вчителі, але й батьки постійно мають удосконалювати знання про свою дитину. Це запорука успіху. Батьки краще від усіх знають свою дитину і швидше можуть прийти на допомогу, якщо у неї з’являться проблеми в навчанні. Тільки самі батьки, детально проаналізувавши ситуацію, що склалася, зможуть зрозуміти, чим викликане небажання вчитися.

Рекомендації для батьків:

  • Виведіть дитину на розмову про те, що вони вивчають у школі. Скажіть їй, що її нелюбий предмет був вашим найулюбленішим. Попросіть її показати в підручнику тему, яку вона вивчає у школі, і порівняйте з тим, як її викладали раніше, у час вашого навчання у школі (заодно зрозумієте, наскільки добре ваша дитина володіє матеріалом параграфа). Доведіть власним прикладом, що складні нерівності розв’язувати цікаво, або ж просто виробіть певну схему розв’язання.
  • Слідкуйте за тим, аби дитина вчасно лягала спати. Сумне видовище на уроці – дитина, що не виспалася.
  • Нехай дитина бачить ваш інтерес до завдань, які отримує, до книг, які приносить зі школи.
  • Читайте самі, нехай дитина бачить, що вільний час можна проводити не тільки біля телевізора.
  • Якщо у сина чи доньки в школі конфлікт, намагайтеся його владнати, але не обговорюйте з дитиною всі його подробиці.
  • Не говоріть погано про школу і не критикуйте вчителів в присутності дітей.
  • Вчіть дитину висловлювати думки письмово: обмінюйтеся записками, занотовуйте враження про певні події.
  • Приймайте, по можливості, участь в житті класу і школи. Дитині це буде приємно.
  • У психологів є поняття «тактильний голод». Це дефіцит батьківської любові. Притисніть, поцілуйте, поторсайте своє дитя. Можливо, ці відчуття послугують стимулом вирішення проблем.
  • Скористайтеся порадами Д.Карнегі «Дев’ять способів, як змінити людину, не наносячи їй образ і не викликаючи в неї обурення»:
    • Починайте з похвали і щирого визнання достоїнств дитини.
    • Звертайте увагу на помилки, але робіть це в непрямій формі.
    • Перш ніж критикувати іншого, визнайте свої власні помилки.
    • Задавайте запитання замість наказів.
    • Дайте можливість дитині врятувати власне обличчя.
    • Хваліть дитину навіть за незначний успіх і будьте при цьому щирими.
    • Створіть дитині добре ім’я, щоб вона стала жити у відповідності до нього.
    • Користуйтеся заохоченнями так, аби недолік, який ви бажаєте виправити, мав вигляд легко поправного, а справа, якою ви хочете захопити дитину, легко виконуваною.
    • Робіть так, аби дитині було приємно виконувати те, що ви їй доручаєте.

VІІ. Заключне слово вчителя

Ми маємо переконати дитину в важливості стати людиною обізнаною і працьовитою, здатною до красивих вчинків, в тому, що в неї є всі можливості реалізувати себе. Педагоги і батьки – союзники в цій роботі. Сподіватимемося, що наші спільні зусилля дадуть необхідний результат, а успіхи у вихованні позитивно вплинуть на успішність дітей. Давайте вчитися бути гарними батьками.










                                                                                                                                                   





Немає коментарів:

Дописати коментар